- порушення вимог
технічної експлуатації колійного господарства та правил безпеки при
транспортуванні вантаж;
- дії зовнішніх факторів – у зонах стихійних лих,
техногенних катастроф на підприємствах газової та нафтової промисловості ,
вибухів , пожеж тощо :
- неправильні дії (
бездіяльність ) локомотивних бригад та чергового персоналу станції;
-зіткнення з перешкодами ( машини , люди , тварини );
-терористичні акти
Понад 40,0% залізничних аварій пов’язані з діями
або бездіяльністю шляхових працівників. Особливу небезпеку несуть
аварійні ситуації при перевезеннях РР та СДОР. Ці аварії можуть призвести до
небезпечного опромінення людей та радіоактивного забруднення довкілля, а при
впливі СДОР – до гострого отруєння людей та хімічного забруднення повітря,
ґрунту, об’єктів колійного господарства та прилеглих населених пунктів.
Залізничні аварії і
катастрофи класифікуються за видом рухомого складу та кількістю постраждалих.
Залежно від чисельності
потерпілих катастрофи на залізничному транспорті поділяють на 5 категорій :1. –
до 5 чол; 2. – від 6-15 чол; 3. – 16-30 чол; 4. – 31-50 чол; 5. – більше 50
чол.
Види уражень при
залізничних катасрофах можуть бути наступні:
-механічні травми – 90,0%;
-механічні травми плюс темічні опіки – 10,0%;
-острі
отруєння плюс хімічні опіки;
-радіаційні ураження;
-комбіновані та поєднанні ураження.
Структура
санітарних втрат за ступенем тяжкості ушкоджень може бути наступною:
-легко уражені – 35,0-40,0%;
-уражені середнього та тяжкого ступеня –
20,0-25,0%;
-дуже тяжко уражені – 20,0%;
-в термінальному стані – 20,0%.
За локалізацією при залізничних
катастрофах ушкодження розподіляються наступним чином: голова –60,0%, кінцівки
до 35,0%, груди, живіт з розривом внутрішніх органів – більше 20,0%, стегно та
крупні суглоби – до 10,0 –12,0%
Характерними рисами аварій на залізниці є
ймовірність травматичних ампутацій та складність вивільнення постраждалих з під
конструкцій вагонів та локомотива.
Авіаційні катастрофи
Під авіаційною катастрофою розуміють
авіаційну подію, що призвела до загибелі хоча б одного з членів екіпажу або
пасажира, повного або часткового руйнування повітряного судна або його
безслідного зникнення.
Аналіз причин випадків авіакатастроф
дозволив встановити , що у 50,0-60,0% вони пов’язані з помилками людей, що
відповідають за безпеку польотів, 15,0-30,0% з них виникають внаслідок відмови
техніки, 10,0-20,0% внаслідок впливу оточуючого середовища ( метеофактори ), а
5,0-10,0% – через інші причини, які часто не визначаються. Аварії та катастрофи
літальних апаратів можуть виникати, починаючи з моменту запуску двигунів, на
зльоті, під час польоту, при посадціаж
до вимикання двигунів. Статистика свідчить про те, що майже половина
аварій і катастроф відбувається на льотному полі, а половина у повітрі на
різних висотах, причому над важкодоступною територією, або водною поверхнею.
Падіння літального апарату який зазнав аварії, може бути причиною жертв як на
його борту, так і на землі (при падінні на житлові будинки, може призвести до
руйнування виробничих будівель і порушення виробничих процесів). Особливо
небезпечно падіння літаків на АЕС та об’єкти хімічної промисловості, що може
призвести до викиду в довкілля РР або СДОР. Відповідно, авіаційна катастрофа
може посилюватись катастрофою на землі .
При
авіакатастрофах розмір загальних втрат може досягнути 80,0-90,0% загальної
кількості людей , які перебувають на повітряному судні . Серед потерпілих особи
з механічними пошкодженнями можуть становити 90,0% , у тому числі в стані шоку
– 10,0% , з черепно-мозковою травмою – 40,0-60,0%, у 10,0-20,0% можуть бути
сполучені травми та опіки.
У
зв’язку з отриманими травмами біля 40,0% постраждалих будуть потребувати
накладання пов’язок на рани, 50,0 – 60,0% - уведення знеболюючих засобів, 35,0%
- іммобілізацію переломів, 60,0-80,0% - евакуацію на ношах і шитах.