Особливості організації лікувально-евакуаційного забезпечення при стихійних лихах і техногенних катастрофах
Існують
загальні правила евакуації постраждалих при стихійних лихах та техногенних
катастрофах , які включають :
-винесення (вивезення) постраждалих
у найкоротший час з осередку ураження з метою припинення дії вражаючих
факторів;
-надання тяжкопостраждалим
невідкладної медичної допомоги безпосередньо біля осередку ураження до
проведення їх евакуації в лікувальні заклади;
-при великих аваріях та катастрофах
виникає невідповідність потреби в санітарному транспорті можливостям його
забезпечення, тому використовується виділений транспорт загального призначення
(пристосований транспорт);
-постраждалих з тяжкими ураженнями
необхідно евакуювати на санітарному (спеціально обладнаному) транспорті у
супроводі медичного працівника з можливістю надання медичної допомоги під час
евакуації. Вважається, що санітарним транспортом евакуюють 50,0-60,0%
постраждалих.
-при наданні медичної допомоги
постраждалим, що винесені з осередку ураження СДОР, радіоактивними речовинами
та бактеріологічними засобами медичний персонал і рятувальники у місцях збору
та під час евакуації потерпілих повинні працювати у засобах індивідуального захисту.
Основними напрямками удосконалення
системи лікувально-евакуаційного
забезпечення при надзвичайних ситуаціях мирного часу можуть бути:
-для кожного регіону країни повинна
бути розроблена медико-тактична характеристика конкретної надзвичайної
ситуації, виходячи із наявності потенційно небезпечних об’єктів (радіаційно –
та хімічно небезпечні об’єкти, водосховища і т.д.);
-підвищена роль догоспітального
етапу медичної евакуації;
-змінені функції госпітального
етапу медичної евакуації;
-мобільність, оперативність та
постійна готовність медичних формувань і закладів усіх міністерств і відомств,
що визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року №
1198 “Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні
ситуації техногенного та природного характеру”.
Організація
медичної евакуації покладається на органи управління охороною здоров’я
відповідного рівня, із залученням сил та засобів Державної служби медицини
катастроф територіального та , за необхідності , центрального рівня у взаємодії
з комісіями техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
В першу
чергу потребують медичної допомоги та евакуації діти, вагітні жінки, особи з
неспинною зовнішньою або внутрішньою кровотечею, в стані асфіксії, шоку , із
синдромом тривалого стиснення, з відкритим пораненням грудної або черевної
порожнини, у несвідомому або конвульсивному стані, а також ті, що зазнають
впливу вторинних факторів, які обтяжують ураження.
Медичне
забезпечення евакуаційних заходів передбачає розгортання медичних пунктів
(стаціонарних, тимчасових, пересувних) у місцях збору, посадки, на шляхах
евакуації та місцях висадки. До розгортання цих пунктів залучаються сили та
засоби лікувально-профілактичних закладів, які беруть участь у ліквідації
медико-санітарних наслідків стихійного лиха.
Великого
значення в системі лікувально-евакуаційного забезпечення набуває медична розвідка, яка поводиться
в осередках надзвичайний ситуацій.
Вона
здійснюється з метою своєчасного визначення об’єктивних даних про
медико-санітарну обстановку і має бути активною, здійснюватися безперервно та
забезпечувати своєчасне оперативне отримання певної інформації. Як правило,
вона здійснюється всіма медичними формуванням, підрозділами., а також
оперативними групами органів управління охороною здоров’я.
Медична розвідкаподіляєтьсяна медико-тактичну і
санітарно-епідеміологічну
Основним
завданням медико-тактичної розвідки
є:
а) збір
даних щодо кількостей і структури патології серед постраждалих, а також місць
їх розміщення, умов пошуку, збору і виносу з осередку катастрофи;
б)
з’ясування стану медичних сил та засобів, які опинились в районі стихійного
лиха, приміщень, придатних до розгортання етапів медичної евакуації;
в)
визначення стану шляхів просування медичних формувань;
г)
визначення шляхів евакуації постраждалих до лікувальних закладів;
Санітарно-епідеміологічна розвідка здійснює збір даних щодо санітарно-гігієнічної і протиепідедемічної
обстановки.
Організація
розвідки покладається на органи охорони здоров’я та протиепідемічні заклади
відповідні території, а практичне виконання здійснюють територіальні центри
екстреної медичної допомоги.